Vijf overeenkomsten tussen slow coffee en zakelijke teksten

Een lekkere kop slow coffee is voor mij onmisbaar tijdens het schrijven. Het zetten en genieten van slow coffee is rustgevend en vergroot het bewustzijn. Tijdens zo'n moment van mindfulness realiseerde ik me dat het frappant is hoeveel overeenkomsten er zijn tussen slow coffee en zakelijke teksten. In deze blog lees je er vijf. En voor de koffieliefhebber een heerlijk recept voor slow coffee uit de Clever Dripper.


1. Je volgt een doordachte methode

Slow coffee is een zetmethode waarbij je de koffie langzaam brouwt. Als je slow coffee maakt, volg je een doordachte methode om een smaakvolle, gebalanceerde kop koffie te zetten. Je kiest de koffieboon die past bij je zetmethode. Je weegt de hoeveelheid koffie af en maalt de koffie tot de juiste korrelgrootte. Ook weeg je de hoeveelheid water precies af en zorg je ervoor dat het de juiste temperatuur heeft. Tot slot brouw je de koffie volgens een vooropgezet plan gedurende een specifieke tijd. Voer je de stappen niet goed uit, dan smaakt je koffie te zuur, te bitter of is de koffie in het ergste geval niet te drinken.

Het schrijven van een zakelijke tekst benader je ook gestructureerd. Voordat je begint met schrijven, bedenk je wat je wilt vertellen - wat je kernboodschappen zijn - en welke informatie je daarvoor nodig hebt. Je bedenkt welk doel je met de tekst wilt bereiken en wie je doelgroep is. Je vraagt je af wat je lezers van het onderwerp weten, hoe ze daar tegenover staan en welk belang ze bij je tekst hebben. Voer je deze stappen niet goed uit? Dan is kans groot dat je tekst niet aansluit bij je doelgroep, niet de informatie bevat die nodig is, niet het gewenste doel bereikt of in het ergste geval niet wordt gelezen.

2. Je richt je op de gebruiker

Bij slow coffee staat de smaak van de gebruiker, de koffieliefhebber, voorop. Bij een zakelijke tekst richt je je ook op de gebruiker. Je wilt een tekst die weerstanden bij de lezer overwint en aanzet tot actie. Dat bereik je met een logische opbouw van de tekst, zodat de lezer makkelijk de rode draad van je verhaal kan volgen. Je gebruikt daarvoor kopjes, tussenkopjes en opsommingen. Je behandelt één onderwerp per alinea. Je begint een alinea met de belangrijkste boodschap uit die alinea. Door te werken met witruimte, verbeter je de leesbaarheid van je tekst nog verder. En natuurlijk gebruik je heldere taal die de lezer begrijpt.

3. Het zijn creatieve processen

Bij slow coffee is het belangrijk om creatief te zijn. Je experimenteert met verschillende soorten koffiebonen, maalgraden en watertemperaturen om de lekkerste smaak te ontdekken. En je probeert verschillende zetmethodes uit om te zien welke methode het beste resultaat geeft. Zo gebruik ik het liefst de Clever Dripper, Chemex en French Press.

Ook een zakelijke tekst vraagt om creativiteit. Schrijf je een zakelijke tekst op een originele en creatieve manier, dan trek je de aandacht van de lezer en blijft je boodschap beter hangen. Bijvoorbeeld door een unieke invalshoek voor het onderwerp te bedenken. En door pakkende titels en kopjes te gebruiken en de juiste woorden te kiezen. Als tekstschrijver kun je ook je creativiteit inzetten om de lezer op een subtiele manier te beïnvloeden, bijvoorbeeld door gebruik te maken van storytelling of door het gebruik van een bepaalde woordkeuze.

4. Het zijn persoonlijke processen

Het maken van slow coffee en het schrijven van een zakelijke tekst zijn persoonlijke processen, omdat ze een uniek eindproduct opleveren dat alleen door die maker kan worden gemaakt. Elke barista heeft een eigen stijl en smaakprofiel, net zoals elke schrijver zijn unieke schrijfstijl en benadering van het onderwerp heeft. Belangrijk daarbij is dat het geen kant-en-klare processen zijn; er is veel ruimte voor interpretatie en eigen inbreng. Zo gebruikt een schrijver zijn eigen ideeën en creativiteit om de tekst op de beste manier te presenteren.

Er zit nog een ander aspect aan het persoonlijke karakter van slow coffee en zakelijke teksten. De kwaliteit van de slow coffee en de zakelijke tekst zijn afhankelijk van persoonlijke feedback en groei. Een barista krijgt feedback van zijn koffiedrinkers om zijn koffie verder te verfijnen. Een schrijver verbetert zijn tekst op basis van feedback van lezers, collega's of klanten. Feedback is voor beide ambachten een waardevolle bron voor groei en verbetering.

5. Het zijn ambachten

Het zal je inmiddels wel duidelijk zijn: slow coffee maken en het schrijven van een zakelijke tekst zijn ambachten. Een lekkere kop slow coffee vereist niet alleen kennis van de verschillende soorten koffiebonen en maalgraden, maar ook van de verschillende zetmethoden. Het is een ambacht dat je door de jaren heen leert en verfijnt. Het schrijven van zakelijke teksten is een ambacht omdat het niet alleen om taalvaardigheid gaat, maar ook om ervaring, creativiteit en vaardigheden die nodig zijn om de aandacht van de lezer te trekken en de boodschap helder en overtuigend over te brengen.

Hoe zet je slow coffee met de Clever Dripper?

Ben je koffieliefhebber en wil je zelf ook slow coffee maken? Voor de beginner beveel ik de Clever Dripper van harte aan. James Hoffmann, een Engelse barista en YouTuber met 1,75 miljoen volgers, legt in het filmpje hieronder uit hoe je slow coffee met de Clever Dripper maakt. Belangrijke tip: doe eerst het water en dan pas de koffie in de filter.



Mijn recept voor de Clever Dripper

Volg de stappen uit het filmpje van James Hoffman met de volgende aanvullingen:
  • Gebruik 29 gram arabica koffiebonen uit Ethiopië.
  • Maal de bonen 'medium', dat is een stuk grover dan de snelfiltermaling uit de supermarkt.
  • Gebruik 450 ml water.
  • Brouwtijd: vier minuten (dus langer dan in het filmpje).

Hoe zet jij je koffie met de Clever Dripper?

Een reactie posten (0)
Nieuwer Ouder